Checklist reorganiseren
21 augustus 2020
Twijfel je als werkgever of HR-medewerker over welke stappen je moet zetten, om op een doeltreffende manier een reorganisatie door te voeren? The Reorganisation Desk helpt je op weg met de Checklist reorganiseren. Een uitgebreid overzicht met de stappen die je daarbij moet volgen.
Click here de checklist als pdf. Die is makkelijker uit te printen.
Voorbereiding
Zorg dat je bekend bent met:
O – De gevolgen voor het personeel na het doorvoeren van wijzigingen in de organisatie
O – De wet- en regelgeving, rechten en verplichtingen
O – De CAO verplichtingen
O – De haalbaarheid van potentiële bedrijfseconomische ontslagen
O – Medezeggenschapsverplichtingen*
O – Verplichtingen uit de Wet Melding Collectief Ontslag (WMCO)*
Planning
Werk uit:
O – Welke stappen gezet moeten worden
O – De chronologie
Schrijf een reorganisatieplan met
O – Toelichting op de noodzaak van de door te voeren wijzigingen
O – Beoogd bestuursbesluit conform de statuten
O – Personeelsoverzicht voor en na de wijzigingen
O – Organigram voor en na de wijzigingen
O – (Nieuwe) functiebeschrijvingen
O – Sociaal plan*
O – Stukken in het kader van advies van de Ondernemingsraad / PVT (adviesaanvraag)*
O – Stukken in het kader van de Wet Melding Collectief Ontslag (WMCO)*
Ontslagselectie*
Zorg dat je in beeld hebt of sprake is van:
O – Separate bedrijfsvestiging(en)
O – Volledig opheffen van functies
O – Onderlinge uitwisselbaarheid van functies
O – Een krimp met toepassing van het afspiegelingsbeginsel
O – Mogelijkheden tot afwijken van het afspiegelingsbeginsel
En bepaal:
O – Wie boventallig worden verklaard
Herplaatsing*
Onderzoek en breng in beeld:
O – Overzicht vacatures en te verwachten vrijgekomen arbeidsplaatsen in concern
O – Herplaatsingsmogelijkheden per boventallige werknemer
Ontslag*
Bepaal of bereken:
O – Via welke route ontslagen zullen worden gerealiseerd
O – De af te wikkelen afspraken
O – De einddata van de arbeidsovereenkomsten
O – Hoogte van de transitievergoedingen
Medezeggenschap*
O – (Positief) advies van het medezeggenschapsorgaan
A) Vaststellingsovereenkomst(en)*
Stel op en werk uit:
O – Boventalligheidsbrieven
O – Individuele vaststellingsovereenkomsten op maat
O – Communicatie intern en extern
O – Eindafrekening
B) UWV*
De organisatie heeft opgesteld:
O – Boventalligheidsbrieven
O – Ontslagaanvragen formulieren A, B en C, inclusief bijlagen
O – Opzeggingsbrief
O – Eindafrekening
* indien van toepassing
Bij al deze stappen kan The Reorganisation Desk adviseren en assisteren.
Het bureau biedt een verlaagd tarief voor werkgevers als een A tot Z-pakket wordt afgenomen.
Have a look at the costs op de website en vraag vrijblijvend het uurtarief en de prijspakketten op.
Of neem contact op om de mogelijkheden te verkennen.